Wyniki badań jednogłośnie pokazują – kuchnia polska ma smak słony, a typowe polskie potrawy to bigos, żurek i kotlety schabowe.
Polskie Skarby Kulinarne to nowy edukacyjny program społecznej odpowiedzialności biznesu. Celem inicjatywy jest zwiększenie świadomości Polaków na temat bogactwa polskiej tradycji kulinarnej i rozbudzenie w nich patriotyzmu kulinarnego.
Na potrzeby programu przeprowadzono badanie „Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?”.
Zapytani o to, jakie smaki i przyprawy kojarzone są z kuchnią polską, respondenci wskazali smak słony (49%), ziołowy (44%) i kwaśny (39%). Natomiast z dyskusji prowadzonej przez ekspertów programu Polskie Skarby Kulinarne wynika, że kuchnia polska ma tak naprawdę smak słodko-kwaśny (tylko 23% badanych wskazało taką odpowiedź).
Przyprawy kojarzone z tradycyjną kuchnią polską to: czosnek, pieprz, chrzan, pietruszka, majeranek i koperek. Za potrawy typowo polskie i niezapożyczone z innych krajów badani uznają bigos, kapuśniak, kaszankę, żurek i kotlet schabowy.
Celem programu Polskie Skarby Kulinarne jest pokazanie, że polska kuchnia to prawdziwe bogactwo smaków, które kształtowało się przez wieki czerpiąc z różnych kultur. Okazuje się, że prawdziwy polski rosół smakuje jak zupa Pho, a torty nie muszą być słodkie – mogą być nawet z kapusty!
Polacy regularnie jadają polskie dania w swoich domach – przygotowane samodzielnie lub przez bliskich. Widoczne są jednak pewne różnice ze względu na miejsce zamieszkania – mieszkańcy dużych miast rzadziej niż pozostali jadają polskie dania we własnych domach. U rodziny lub znajomych – jada 69% badanych, kilka razy w miesiącu lub rzadziej. Natomiast poza domem – w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym – 58% badanych jada polskie dania raz w miesiącu lub rzadziej.
Polacy najczęściej zwracają uwagę na rodzime pochodzenie pieczywa , rzadziej mięs i wędlin, nabiału i warzyw.
Wyniki wskazują, że Polacy nie postrzegają siebie jako narodu szczególnie ceniącego i pielęgnującego kuchnię narodową. Za większych patriotów kulinarnych wskazują Włochów, Japończyków, Francuzów, Chińczyków czy Greków.
Na postrzeganie patriotyzmu kulinarnego wpływ ma płeć i wiek. Kobiety i osoby młodsze w większym stopniu niż mężczyźni i osoby starsze postrzegają Polaków jako ceniących własną kuchnię narodową.